Wednesday, May 29, 2013

Maafkan Saya Boss

Encik boss, maafkan saya... walaupun telah banyak tazkirah dan motivasi yg boss curahkan kpd sy, tapi sy masih begini... tiada motivasi kerja..a.k.a taknak buat kerja... uhuhuhh tak patut tol sy ni hm..
Antara nasihat yg suka sy dgr dr boss:
1) Apa tujuan kita (manusia) hidup di muka bumi ni?
• Manusia adalah khalifah, untuk menyembah Allah, melaksanakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya
2) Surah At-Taubah Ayat 111 yg bermaksud:
• “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.”
Intipati Surah: Kerja adalah ibadah, kerana org beriman telah berbuat perjanjian mendapatkan syurga atas usaha mereka
3) We never know when we are going to die. Thus, do contribute the best of your best. For afterlife you will be questioned of every inch of your doing back in "dunya"
4) Be responsible.. kat akhirat nnt, ms lalu titian sirat (yg diumpamakan spt sehelai rambut dibelah 7), mgkn mula2 kita jln dgn laju...tp tiba2 ada org claim “eh dia ni dlu tak mintak maaf pun kt aku ms dia terpijak kaki aku” (contoh la kannn..).. ataupun tetiba tgh lalu titian sirat tu dgn tenang, anak tarik.. “ayah dlu x ajar sy ngaji”..haaa...jd benda2 ni akan menyebabkan kita terkandas di titian sirat
5) “My job as your boss is no other than to guide you to victory.. your failure is my failure”
6) “Do you satisfy with your life?” – sila rujuk statement no.1 dan no.2
7) Whatever happen in your life, first thing is, muhasabah diri sendiri dulu.. adakah segala tanggungjawab telah kita lakukan? Adakah semua hak telah kita tunaikan? Adakah kita menjaga hubungan kita dgn Allah dan makhluk2 Nya?
And so on... byk lg, tp ni je yg teringat,.. len kali if ada yg best, sy hapdet lg.. daa

No comments:

Post a Comment